söndag 15 september 2013

Ska det jävlas så ska det…


För si så där ett halvår sedan bestämde sig maken för att gå vidare i litet. Ja, vi var väl färdiga med varandra. No hard feelings. Skilsmässan gick igenom i förra veckan, så nu är det singelliv som gäller.
I samband med att maken flyttade ut så passade allt hemma på att ge upp. Diskmaskinen ville inte tömma sig på diskvatten. Fick skruva loss allt och tömma den manuellt. Spärren till ugnsluckan gick av. Fick åka och köpa ny att byta ut med. I samband med att jag köpte ny tv, maken tog ju med sig vår, så passade jag på att dra fiberkabelkanalerna till alla tv-uttag i huset. Då slutade tv:n på övervåningen att fungera. Fick kalla tillbaka tv-installatören som fann att digitalanslutningen på utsidan av huset varit utsatt för väder och vind och därför oxiderat. Plötsligt ringde kommunen och undrade varför jag gjorde av med så mycket vatten. Förklarade det med att jag ju har två tonårssöner i huset, men han insisterade. Inte ens de kunde göra av med så mycket vatten som det hade gått åt hemma hos oss. Såg då att vattenmätaren snurrade fast alla kranar var av. Det var bara att ringa rörmokaren och ge sig ut och leta läckageställe. Turligt nog var det en ventil som gått sönder och allt vatten rann rakt ut i avloppet. Ingen skada skedd alltså. Bara en ovanligt hög räkning.
I somras drog algblomningen från Östersjön ända in i vårt akvarium. Ett tjockt lager av alger la sig som en tung hinna över allt. Stenar, och växter var alla täckta. Hur vi än putsade och rengjorde, så var de tillbaka dagen efter. I helgen kavlade jag upp ärmarna och tog upp och rengjorde allt minutiösts. Får se om det hjälper.
När vi delade på bilarna, jag och exmaken, så var det enkelt att bara ta den bil som stod på var och en av oss. Det resulterade i att jag blev kvar med min lilla Toyota Yaris. Inget ont den, men när vi nu bara hade den jag och killarna så blev den lite för liten. Behövde således byta till en något större bil.  Lite sugen på nya Auris Touring Sports, stövlade jag in till Toyota och fick offert med bra inbytespris på Yaris.  I samma veva kom modern upp från Tyskland med sin Mercedes E 220 som skulle säljas vidare, och undrade om jag inte var sugen på den. Jag kunde ju ta den och använda den under de veckor som de tillbringade i Sverige, hon och maken. Ja, den var ju någonting helt annat förstås, men precis när jag skulle slå till så fick de ett kanonerbjudande som jag inte riktigt kunde toppa. Äldsta sonen var förtvivlad. Så nära, men ändå så långt borta. Lovade därför att kolla upp vad det fanns för liknande bilar till försäljning här i närheten.
En kväll hade sonen hittat DEN bilen som fanns till försäljning i Enköping och hade massor av extrautrustning. Det bar därför av till Enköping helgen efter och vid snabb affär kunde jag deala till mig ett hyggligt inbytespris på Yaris. Oj, vad vi gladde oss. Var och hämtade vår nya baby i fredags. Svart med tonade rutor bak, avantgarde med allt vad det innebär. Hann inte hem förrän den började krångla.
Vid Stäket blev den trög och ville inte accelerera och nästan hemma i Helenelund gick den in i nödläge. Svängde in på Shell, stängde av bilen, tankade och när jag drog i väg igen var den som vanligt. Tänkte att det kanske var jag som kommit åt något.  Vad vet jag. Hade ju levt med Toyota i så många år och alltid varit motståndare till automatlåda. Dieselbil hade jag aldrig ägt.
Dagen efter ringde jag till Service24, Mercedes dygnet-runt-service, som tyckte att om det inte var panik kunde jag lämna in den efter jobbet på måndag så skulle de ta sig en titt. I väntan på det kunde jag lugnt använda bilen. Var nog bara en programuppdatering som behövdes, men nästa gång jag drog iväg började motorlampan lysa och automaten växlade inte längre upp. Det var bara att åka till Mercedes och lämna in den. Så här står jag nu utan bil. Det är f-n inte länge man får vara glad.
Inne på Mercedes blev jag i alla fall behandlad som den Mercedes-ägare jag nu är. Ville jag ha hjälp med hundarna (ja, Bosse och Birk var ju naturligtvis med) medan jag förklarade mitt problem? Ingen fara, vi fixar det!  Vi ringer dig i morgon. Håller tummarna att nu att de ska hitta felet och laga det så att jag kan dra iväg i min nya Mercedes, mot solnedgången och nya äventyr och leva lycklig i alla mina dagar.

2 kommentarer:

  1. Oj här händer det saker vill jag säga.

    Men visst är det skoj hur olika man blir behandlad på vilken bil man har. Vi bytte till en BMW och samma sak där, kaffe ? Något att läsa med ni väntar ? en kaka kanske; hoppas att det gick bra med bilen.
    Sedan är det väl alltid så med lagen om allt jäkelskap, jävlas något så jävlas allt. Men se det positivt, nu kan inget mer hända. Kram på dig du...

    SvaraRadera
  2. Säg inte det... :-P
    Ha det gott du också! :-)

    SvaraRadera